فیس بوک ، توییتر ، کلوب، اورکات ، یوتیوب و دیگر شبکه های اجتماعی که در ماه های پیش از انتخابات ایران، نقش مهمی در رونق بخشیدن به فضای رقابتهای انتخاباتی داشتند، عمدتا در آستانه انتخابات فیلتر شدند.

به گزارش مرکزی دلیلی و به نقل از خبرنیوز، شاید در بادی امر فیلتر شدن این سایتها صرفا به التهابات و آَشوب ها نسبت داده شود اما نباید فراموش کنیم که قبل از رخدادن این التهابات و حتی پیش از انتخابات، این سایتها فیلتر شدند. بعد از فروکش کردن التهابات نیز تنها نسخه ایرانی یک شبکه اجتماعی یعنی سایت کلوب بازگشایی شد. ممکن است برخی صرفا عوامل سیاسی را در فیلترینگ موثر بدانند اما نباید از تاثیر عوامل ساختاری گذشت.

پرسش وقتی جدی تر خواهد شد که بدانیم چنین شبکه های اجتماعی در برخی دیگر از کشورهای جهان نیز فیلتر هستند. تازه ترین نمونه بنگلادش و پاکستان که به دنبال انتشار کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام(ص) سایت فیس بوک را فیلتر کردند. برخی کشورها نیز سیاست شبکه های اجتماعی وطنی را در پیش گرفته اند.
در چین شبکه اجتماعی کیوکیو (QQ) با سیصد میلیون کاربر، دومین سایت این کشور و اولین شبکه اجتماعی محسوب می شود. دومین و سومین شبکه‏ی اجتماعی پرطرفدار نیز مالکیتی چینی دارند. در روسیه و کشورهای تحت نفوذ فرهنگی آن از جمله قزاقستان و بلاروس نیز شبکه اجتماعی روسی وی.کنتاکه (V Kontakte) حرف اول را می زند. همچنین شبکه اجتماعی اودنوکلاسینیکی (Odnoklassniki) از محبوبیت بالایی برخورد است و در روسیه دوم و در گرجستان و قرقیزستان اول است. در کشورهای عربی نیز شبکه اجتماعی مکتوب (Maktoob) محبوبیت قابل توجهی دارد و در چند کشور در رده نخست قرار گرفته است. (medianews.ir)

سالها پیش مک لوهان در کتاب مشهورش با عنوان “رسانه پیام است” به نکته مهم اشاره کرد که رسانه ها صرفا ابزار انتقال داده ها نیستند و هر رسانه ای واجد تضمنات نهان و عیانی نیز هست، هرچند که این جمله مک لوهان در فضای تفسیری فردیدیون بسیار بد فهمیده شد و در فضایی شدیدا سیاست زده و در واکنشی کاملا انفعالی، رسانه ناقل ذاتی خصلتهای بد فرهنگی غرب معرفی شد، و باب تامل در باب فحوای اصلی مک لوهان بسته شد، امیدوارم که این نوشتار فتح بابی باشد.

برای مشاهده ی ادامه متن روی ادامه مطلب کلیک فرمایید...